Żylaki mają wiele przyczyn i czynników ryzyka. Przeczytaj nasze wskazówki, a dowiesz się jak zapobiegać żylakom.

jak zapobiegać żylakom i pajączkom

Czy możesz zapobiec żylakom?

Żylaki rozwijają się z różnych powodów. Czynniki ryzyka obejmują wiek, historię rodzinną, bycie kobietą, ciążę, otyłość, zmiany hormonalne lub terapię antykoncepcyjną, dłuższe siedzenie lub stanie. Niektóre z tych czynników ryzyka takich jak historia rodziny lub wiek są trudniejsze do uniknięcia niż inne. Ale czy istnieje sposób zapobiegania powstawaniu żylaków?

Niestety odpowiedź brzmi: nie. Można jednak zapobiec pogorszeniu się stanu istniejących żylaków. Możesz także prowadzić zdrowy tryb życia, aby jak najdłużej opóźnić problemy z żyłami.

Unikaj długich okresów siedzenia lub stania

Stanie lub siedzenie w jednej pozycji przez długi czas utrudnia poruszanie się krwi w żyłach nóg wbrew grawitacji. Powoduje to wzrost ciśnienia w żyłach. To może ostatecznie spowodować, że krew gromadzi się wokół kostek, a twoje stopy i łydki mogą nabrzmiewać i być obolałe.

Poruszanie się zmniejszy ciśnienie żylne i poprawi krążenie krwi. Jeśli spędzasz długi czas przy biurku, wykonuj małe ćwiczenia, takie jak:

  • wachlowanie nogami
  • rozciąganie łydek
  • zginanie nóg w kolanach naprzemiennie

Staraj się podnosić nogi co najmniej trzy razy dziennie przez 15 minut. Podnoszenie stóp nad serce zmienia krąg grawitacji. Powoduje to lepsze krążenie krwi i mniejszy obrzęk kostek.

Noś wyroby kompresyjne

Skarpety kompresyjne i pończochy mogą pomóc utrzymać zawory żylne we właściwej pozycji. Ułatwia to prawidłowe funkcjonowanie żył i zmniejsza gromadzenie się krwi w nogach, obrzęk i ból.

Możesz odczuwać mniejszą ilość skurczów nocnych po noszeniu wyrobów kompresyjnych w ciągu dnia. Istnieją różne rodzaje poziomów kompresji w zależności od tego, jak uszkodzone są Twoje żyły. Dobrze jest porozmawiać z lekarzem, wybierając jedną z czterech opcji kompresji: łagodną, ​​umiarkowaną, jędrną lub bardziej jędrną.

Prowadź zdrowy styl życia

Jak zapobiegać żylakom zmieniając styl życia? Żylaki mogą rozwijać się w oparciu o czynniki ryzyka, na które nie można wpływać. To sprawia, że ​​ważne jest, aby spróbować przećwiczyć zdrowy styl życia, aby zapobiec większym uszkodzeniom żył.

Otyłość z wyższym ciśnieniem krwi w żyłach jest jednym z czynników obciążających. Zdrowa dieta oparta na złożonych węglowodanach, wystarczającej ilości białka i zdrowych tłuszczy jest najważniejsza. Unikaj pokarmów o wysokiej zawartości soli i pokarmy bogate w błonnik i potas. Pij wystarczającą ilość wody przez cały dzień – prawidłowe nawodnienie oznacza zdrowe krążenie krwi.

Ćwiczenia powinny być częścią Twojego dnia

Najbardziej korzystnym ćwiczeniem zapobiegającym powstawaniu żylaków jest chodzenie.

Joga jest również dobrym rozwiązaniem. Możesz ćwiczyć wiele pozycji, a najlepiej te w których stopy znajdują się wyżej niż Twoje serce.

Joga może również pomóc w rozciąganiu i tonizowaniu najgłębszych mięśni łydek i ścięgien. Głębokie mięśnie mogą w pewnym stopniu pomóc zaworom żylnym działać prawidłowo. Rozciągające i tonujące pozy to między innymi pozycja w dół i powitanie słońca. Inne rodzaje korzystnych ćwiczeń obejmują jazdę na rowerze i pływanie.

Jak zapobiegać żylakom w ciąży

jak zapobiegać żylakom w ciąży

Ciąża jest jedną z największych przyczyn żylaków.

Spanie na lewej stronie może pomóc w zapobieganiu powstawania żylaków i złagodzić objawy istniejących żylaków. Ta pozycja spania pomaga zmniejszyć nacisk, jaki twoja rozwijająca się macica kładzie na dużą żyłę w okolicy miednicy, która znajduje się na środkowej prawej stronie ciała.

Jak na żylaki wpływa nasz wiek?

Z biegiem czasu zastawki żył stają się coraz słabsze, powodując pogorszenie się żylaków. Nie możesz zrobić zbyt wiele jeżeli chodzi o wiek, płeć czy historię rodzinną. Ale przestrzeganie zdrowej diety, regularne ćwiczenia, prawidłowe nawodnienie i utrzymywanie prawidłowego ciśnienia krwi to wszystkie aspekty, nad którymi panujesz.